Stel ons je vraag

De strijd om het vakantiegeld kan losbarsten

Persberichten18 mei 2017

Amersfoort, 18 mei 2017 - Q&A doet jaarlijks onderzoek naar de bestemming van vakantiegeld. 12% weet nog niet wat ze met het vakantiegeld gaan doen. Volop kansen dus voor de retail om ervoor te zorgen dat dit geld bij hen terechtkomt. Consumenten die het wel weten besteden het geld vooral waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is, namelijk vakantie. Dit aandeel is toegenomen ten opzichte van vorig jaar.

12% weet nog niet wat ze met het vakantiegeld gaan doen
Een belangrijke boodschap voor de detailhandel. Het aantal consumenten dat nog niet weet wat ze met het vakantiegeld gaan doen is gestegen van 8% naar 12%. De komende weken is het aan de detailhandel en overige sectoren om de consumenten ervan te overtuigen het geld bij hen te gaan besteden. Het zijn vooral de 60-plussers die nog niet weten wat ze met hun vakantiegeld gaan doen.

De bestemming van vakantiegeld is en blijft vakantie en sparen
Aan Nederlanders die vakantiegeld ontvangen is gevraagd aan welke zaken dit besteed wordt. Dit is nauwelijks veranderd de afgelopen jaren. Ongeveer 45% geeft aan een klein of groot deel van het vakantiegeld aan vakantie te besteden. Ongeveer 38% gebruikt het geld om te sparen.

Het aandeel van vakantiegeld neemt wel toe
Voor de bestemmingen van vakantiegeld is gevraagd welk aandeel van het vakantiegeld daaraan besteed wordt. Hier is duidelijk sprake van een verschuiving. Het aandeel dat aan vakantie besteed wordt stijgt met 8% ten opzichte van vorig jaar. Ook het aandeel dat aan sparen besteed wordt stijgt aanzienlijk. Er lijkt minder geld naar producten te gaan.

Bestemmingen buiten Europa iets meer in trek
Aan respondenten die het vakantiegeld aan vakantie gaan uitgeven, is gevraagd waar de reis waarschijnlijk naartoe gaat. Opvallend vaker dan afgelopen jaren kiest men daarbij voor een bestemming buiten Europa. 7% weet nog niet wat de vakantiebestemming wordt.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar vakantiegeld is uitgevoerd door Q&A. Bijna 1.200 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen.