Stel ons je vraag

Heb jij de beste (web)winkel van Nederland?

Blog25 april 2018

Door Mark Veldkamp

15 mei is het weer zover. Dan starten de ABN AMRO Retailer of the Year publieksverkiezingen van 2018 - 2019. De verkiezing Beste Winkelketen van Nederland bestaat al sinds 2003 en later is daar de publieksprijs Webshop Awards Nederland aan toegevoegd. Sinds vorig jaar wordt ook de beste retailer overall (er wordt niet meer gekeken naar kanalen) gekroond tot ABN AMRO Retailer of the Year. Vorig jaar hebben ongeveer 320.000 consumenten hun mening gegeven over (web)winkels. Bol.com en Action wisten zich te kronen tot grote publieksprijs-winnaars. Op dezelfde avond op Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort zijn Rituals en Philip Mountford (Hunkemöller) verkozen door de vakgenoten.

Om als retailer kans te maken op één van de overall-publieksprijzen zal er in eerste instantie gewonnen moeten worden in de categorie(ën) waar de retailer actief in is. En daar is het de komende maanden om te doen bij de verkiezingen van Retailer of the Year. Welke retailers mogen zich dit jaar tot beste (web)winkels van Nederland kronen in de verschillende categorieën? Maar misschien nog wel belangrijker, waarom zou je mee doen?

De waarom van onze verkiezingen

Afgelopen week was ik bij één van de mogelijke deelnemers op afspraak. En dan leg ik eerst uit bij welke onderwerpen wij kunnen helpen. De retailer in kwestie was met name geïnteresseerd in de publieksverkiezingen die wij organiseren. Mijn toelichting begint dan vaak met de waarom van onze verkiezingen.

Zo zijn we ooit gestart met het doel om de retail in een positief daglicht te zetten. De liefde voor retail en het verhaal dat we uitdragen wordt onderbouwd door het feit dat mensen winkelen leuk vinden. Via de vele meningen (data) die we ontvangen willen wij onze klanten inzicht geven in prestaties, om uiteindelijk beter te presteren. Tot slot, en dat is waarschijnlijk de primaire reden voor vele retailers, biedt het winnaarslogo de mogelijkheid om te onderscheiden. Niet alleen naar de concurrentie toe, maar nog belangrijker naar je stakeholders (consumenten, collega’s, etc.). Om te laten zien dat je op de goede weg bent.

De waarde van het winnaarslogo

Maar welke waarde heeft dit winnaarslogo voor de consument, werd mij gevraagd. De consument is dé graadmeter van de winkel en als de waarde hoog blijkt te zijn, dan moeten wij eigenlijk wel deelnemen. Daarbij dat het een goede onderbouwing geeft naar de interne organisatie.

Een vraag die mij in de afgelopen jaren al vaker is gesteld. Ook de reden dat we afgelopen jaar hebben besloten om dit te onderzoeken onder een representatief panel in Nederland. Enkele weken geleden kreeg ik de cijfers onder ogen.

Zo’n 70% van de Nederlandse bevolking blijkt bekend te zijn met de Retailer of the Year verkiezing en maar liefst 75% is bekend met het winnaarslogo. Meestal wordt het logo gezien op de website van een (web)winkel, sociale media, de (online) folder of de etalage van een (web)winkel. De helft van de mensen geven aan het winnaarslogo te zien als een keurmerk, en iets minder mensen geven aan eerder een winkel binnen te lopen waar het logo wordt gecommuniceerd ten opzichte van een (web)winkel zonder dit logo. Het logo draagt bij aan een positief beeld van de (web)winkel en 42% van de mensen vindt dat een dergelijke winkel betrouwbaarder is dan een winkel die dat logo niet draagt. Resultaten die aantonen dat het gebruiken van het winnaarslogo (bij winst) kan helpen om te onderscheiden in een markt vol concurrentie.

Nog enkele weken en dan start de nieuwe editie. Doe je ook mee of ben je geïnteresseerd in het concept? Neem dan zeker contact met me op. Je kan me het best even e-mailen via mveldkamp@qanda.nl.

Kan je niet wachten? Bekijk dan deze video met een samenvatting van ons concept.