Stel ons je vraag

Research

Creating Insights

Denk je wel eens – ‘Zijn mijn klanten tevreden en waarom wel of niet?’ of ‘Hoe verbeter ik mijn conversie?’ Dat herkennen we. Wij helpen je graag met het vinden van een antwoord op deze retailvraag. Met onze expertise in zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek verzamelen we de juiste inzichten en vertalen dit naar concrete actiepunten. Snel én flexibel door ons eigen onderzoekssysteem, consumentenpanel of door middel van een groepsdiscussie.

Markt & doelgroep

Inzicht in je doelgroep en hun wensen en behoeften.

Meer informatie

Naamsbekendheid & imago

De bekendheid en indrukken van je organisatie in beeld.

Meer informatie

Klanttevredenheid & loyaliteit

De drijfveren van klanttevredenheid: inzicht in sterke- en verbeterpunten.

Meer informatie

Effectmetingen

Ontdek het effect en de impact van jouw campagne of nieuwe winkelconcept.

Meer informatie

Customer journey

Inzicht in de klantreis van jouw doelgroep.

Meer informatie

Trends & ontwikkelingen

De (retail)trends die relevant zijn voor jouw organisatie.

Meer informatie

Onze onderzoeksmethoden

Wil je op een efficiënte manier een grote groep respondenten ondervragen? Dan doen we een kwantitatief online onderzoek. Hiervoor maken we gebruik van ons eigen onderzoekssysteem en consumentenpanel in negen verschillende landen: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Portugal. Onderzoek doen onder je eigen klanten? Ook dat is mogelijk.

Kwantitatief onderzoek geeft ons feiten en cijfers die we gebruiken om vraagstukken met representatieve antwoorden te onderbouwen. Het onderzoek kan eenmalig worden ingezet, maar kan ook een ontwikkeling monitoren.

Voordelen:

  • Snel & efficiënt veel informatie verzamelen;
  • Groot bereik: je kunt een grote groep respondenten tegelijk ondervragen;
  • Waarborging van objectiviteit: antwoorden kunnen niet beïnvloed worden;
  • Mogelijkheid tot uitvoeren van diepgaande analyses.

Nadelen:

  • Diepgaande achterliggende motivatie ontbreekt;
  • Bepaalde doelgroepen lastig te bereiken.

Focusgroepen zetten wij in om diepgaande informatie te verzamelen over een bepaald onderwerp. Het geeft vergaand inzicht in de mening of achterliggende motivaties van de consument om bijvoorbeeld winkels wel of niet te bezoeken, producten wel of niet te kopen of een nieuw concept wel of niet interessant te vinden. Een retailexpert van Q&A leidt, op een externe locatie of online, het gesprek met een groep van 6-8 personen.

Voordelen:

  • Brainstormen in groepsvorm genereert nieuwe ideeën;
  • Respondenten hebben het gesprek met elkaar en niet alleen met de interviewer;
  • Je achterhaalt de motivatie van de consument;
  • Weinig invloed van buitenaf.

Nadelen:

  • In mindere mate dieper in gaan op het onderwerp met individu;
  • Mogelijke beïnvloeding en dominantie van respondenten.

Expert- of diepte-interviews worden ingezet om achterliggende informatie te verzamelen van respondenten. Bij expert interviews ligt de nadruk op de kennis en achtergrond van de respondent. Bij het diepte-interview gaat het vooral om de beleving en het gedachteproces. Je kunt dan denken aan hoe het koopproces er van A tot Z uitziet of wat écht de kracht van een merk is. Het interview is een ontdekkingsreis van wat een respondent vindt of doet. Daarvoor kunnen er tools worden ingezet zoals het tekenen van een eigen winkel of het uitwerken van een customer journey. De duur van het interview varieert van 30 tot 60 minuten.

Voordelen:

  • Je hebt de mogelijkheid om diep in te gaan op het onderwerp;
  • Geen beïnvloeding van anderen;
  • Respondent heeft het gevoel dat hij vrijuit kan spreken.

Nadelen:

  • Mogelijke beïnvloeding van interviewer;
  • De respondent wordt alleen door de interviewer uitgedaagd voor nieuwe ideeën;

Met veel onderzoeken spelen we in op de herinnering van de respondent. Tijdens de interviews op locatie leggen we de ervaring en mening vast op het juiste moment. Dat kan bijvoorbeeld wanneer respondenten een winkel of winkelcentrum bezoeken. De interviewer neemt de respondent mee, met behulp van een tablet, in een gestructureerde vragenlijst van maximaal vijf minuten. Zo is de data direct beschikbaar voor onze retailexperts.

Voordelen:

  • Je spreekt respondenten op de juiste locatie én op het juiste moment;
  • Je ontvangt de input direct en niet achteraf.

Nadelen:

  • Bereidheid om deel te nemen varieert per project;
  • Respons is sterk afhankelijk van weer, locatie en traffic;
  • Kort tijdsbestek: hoeveelheid vragen is beperkt.

Structureel klanttevredenheid meten? Maak dan gebruik van onze reviewtool Shopfeedback. Met Shopfeedback verzamel je snel én eenvoudig de klantervaringen op filiaalniveau. Je krijgt hierbij niet alleen inzicht in de cijfers, maar ook het verhaal achter de cijfers. Via een online dashboard heb je continu inzicht in de sterke en verbeterpunten per filiaal en kom je, indien gewenst, in contact met klanten.

Voordelen:

  • Inzicht in de prestaties op diverse aspecten per filiaal;
  • Eenvoudig in contact komen met (on)tevreden klanten;
  • Real-time inzicht in een compleet dashboard;
  • Snel te implementeren;
  • Meerdere uitbreidingsmogelijkheden als het bouwen van een vast klantenpanel en koppeling met reviewplatformen.

Nadelen:

  • Response afhankelijk van automatisering en betrokkenheid van eigen medewerkers;
  • Beperkte hoeveelheid vragen.

Om feitelijke en praktische informatie over een bepaald onderwerp te verzamelen doen wij deskresearch. Dit voorkomt onnodig onderzoek en helpt ons om de onderzoekfase in te richten en thema’s te bepalen. Je kunt deskresearch natuurlijk zelf doen maar we helpen je er graag bij.

Voordelen:

  • Snel & efficiënt meer kennis krijgen over een bepaald onderwerp;
  • Kostenbesparend: met meer voorkennis kun je het onderzoekstraject beter inrichten.

Nadelen:

  • Beschikbaarheid verschilt sterk per onderwerp en per sector;
  • Soms te gedateerd of te algemeen waardoor het niet bruikbaar is.

Waarom Q&A

Welke retailvraag heb jij voor ons?

Neem contact met ons op

Insights cases

Sportfocus 2019

INretail

"We waren zeer positief verrast door de onderzoeksresultaten waarmee Q&A in ons Sportfocusonderzoek 2019 naar voren kwam. Maar nog enthousiaster waren wij over de oplossingsrichtingen die in het rapport aangegeven worden waar ondernemers direct mee aan de slag kunnen."

Marktpositie

Shimano

"Q&A heeft ons geholpen onze vraagstukken over de markt te vertalen in een onderzoek en heeft dit naar wens uitgevoerd. Een van de redenen om voor Q&A als onderzoekspartner te kiezen, was de mogelijkheid om nauw bij de aanpak van het onderzoek betrokken te zijn."

Klantperceptie

America Today

"Inzicht in de doelgroep is heel belangrijk voor ons en het was dan ook heel fijn dat Q&A kon helpen om dit inzicht te krijgen. Q&A was flexibel in de opzet en invulling van het onderzoek en dacht goed mee over de praktische toepasbaarheid van de resultaten."