Limited editions: hoe ga jij er mee om?

Blog 22/11/2018

Door Evelijn Vissers

De consument van de toekomst wordt steeds bewuster en denkt goed na over wat en waar hij koopt. Stilstaan bij de impact van zijn keuze op de wereld, maatschappij en zichzelf. Dat geldt ook voor mij. Als kersverse moeder besef ik meer dan ooit het belang van een groene, eerlijke en gezonde toekomst. De aarde kent grenzen: grondstoffen en energiebronnen zijn niet onuitputbaar. Wat is jouw rol als retailer hierin?

Als jurylid van de ‘Retail Sustainability Award’ kijk ik met een duurzaam oog naar retailconcepten. Ik zie steeds meer partijen die net als IKEA stappen maken richting een duurzame bedrijfsvoering. Ik zie Lush consumenten inspireren met een verantwoord assortiment en Lidl bewust kiezen voor samenwerkingen met duurzame partijen. Opvallend is dat retailers die inspelen op duurzaamheid hier nog te weinig over vertellen. Een gemiste kans! Consumenten willen 100% transparantie om zelf een bewuste keuze te kunnen maken. Conclusie: vertel over je beleid en productieproces.

Nieuwe businessmodellen

Er gebeurt al veel op gebied van duurzaamheid, maar er kan nog veel meer. Er moet ook meer als we unlimited gebruik willen maken van de limited editions op aarde. Dit vraagt om nieuwe businessmodellen in retail. Hoe? Neem als retailer bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor een product: bied het gebruik van je product aan als service. Bezit van het product is niet noodzakelijk om het te gebruiken. Voor jou als retailer is dit een transitie van verkoper naar serviceverlener en invuller van behoeften. Dit kan voor je hele concept, of voor slechts een deel van je assortiment. Geen matras verkopen, maar nachtrust. Geen lampen verkopen, maar licht. Je zult begrijpen dat dit impact heeft op de levensduur van producten. Bekende voorbeelden van retailers met dit businessmodel? Ik noem er twee: Swapfiets en Hulaaloop.

Swapfiets

Geen fietsen verkopen, maar een fietsabonnement. Bij Swapfiets hebben klanten voor 15 euro per maand een fiets. Fiets kapot? Swapfiets repareert het ter plekke op dezelfde dag of je krijgt een nieuwe fiets mee. In één jaar tijd ging het bedrijf van 150 naar 50.000 klanten. Een duurzaam succes.

Hulaaloop

Hulaaloop laat ouders op een duurzame manier kennis maken met een abonnement op kinderkleding. De kleding blijft eigendom van Hulaaloop; ouders betalen alleen voor het gebruik. Een succesvol circulair model om het hergebruik van kinderkleding te stimuleren.

Natuurlijk zijn er nog veel meer voorbeelden. En veel meer mogelijkheden om duurzaam te ondernemen. Het belang is je vast duidelijk. Om dit te benadrukken: 45% van de consumenten koopt niet bij winkels waarvan bekend is dat zij slecht omgaan met milieu of personeel. Hoe draag jij bij aan een betere toekomst?

Ons adres

Q&A
Printerweg 22
3821 AD, Amersfoort

Neem contact op

+31(0)33-2454637
info@qanda.nl

+32 478 99 15 82

werner@qandainsights.be

Contact pagina

Agenda

  • CEO Diner @Salesforce, Amsterdam 17 jan 2019
  • Rabobank Anton Dreesmann Congres @Rabobank, Utrecht 18 jan 2019
  • Next Retail Generation Event @Utrecht 18 jan 2019

Bekijk de volledige agenda

Volg ons