Stel ons je vraag

New Beauty Hub: Strategische Koers voor een Nieuw Beauty-Merk

Q&A heeft precies de juiste context en visie geraakt die past bij de essentie van onze nieuwe combinatie. We zijn zeer te spreken over de resultaten en vooral de snelheid waarmee is gewerkt.

- Peter van der Meer | CEO New Beauty Hub

De uitdaging

Met de fusie van MOOI Parfumerie, Beauty X en Parfumswinkel.nl ontstond in 2025 New Beauty Hub: een krachtige speler in de Nederlandse beautysector met Europese ambities. De uitdaging? Het samenvoegen van twee fysieke franchiseformules onder één nieuwe merknaam, met een positionering die klaar is voor de toekomst. Hoe ontwikkel je een merkstrategie die zowel de huidige sterke punten behoudt (service, persoonlijke aandacht en ondernemerschap) als toekomstbestendig is in een snel veranderende markt? En hoe doe je dit op een manier die gedragen wordt door alle stakeholders: van leveranciers tot franchisenemers?

De aanpak

Q&A Retail heeft New Beauty Hub ondersteund met een gefaseerd strategietraject in nauwe co-creatie. Via deskresearch, werksessies met de directie en stakeholder interviews hebben we de strategische pijlers uitgewerkt. Daarbij is nadrukkelijk gekeken naar de huidige positionering en de gewenste positionering in relatie tot maatschappelijke en marktveranderingen en verwachte trendontwikkelingen.

Trendbundel-methodologie

Q&A Retail maakt hierbij gebruik van de Trendbundel-methodologie, waarbij drie essentiële elementen worden beoordeeld:

  • Trends: Maatschappelijke en marktveranderingen en verwachte trendontwikkelingen
  • Needs: Verschuivende consumentenbehoeften en doelgroepinzichten
  • Capabilities: Interne mogelijkheden en unique selling points van de organisatie

Op basis van deze analyse wordt het strategierapport opgebouwd.

VirtualBrain AI-tooling

Een belangrijk onderdeel van dit project was de inzet van VirtualBrain, een geavanceerde AI-tool voor strategische analyse. VirtualBrain hielp bij het snel analyseren van grote hoeveelheden marktdata en het identificeren van patronen en inzichten uit diverse informatiebronnen. Cruciaal: alle gegevens blijven binnen het eigen digitale domein van de klant, terwijl de analysekracht van AI volledig benut kan worden.

Het resultaat

Het traject resulteerde in een strategisch visie document met de kernelementen van de nieuwe merkstrategie, inclusief heldere strategische pijlers en gewenste positionering. Met een heldere analyse van de markt en trends en een gedegen concurrentie analyse. Het visiedocument kan dienst doen als briefingsdocument voor de reclamebureaus, omdat het strategische handvaten voor de creatieve doorvertaling biedt naar het nieuwe merk en de merknaam. Daarnaast is het een goed briefingsdocument voor de winkelbouwers in combinatie met de documentatie van het reclamebureau om te komen tot een vernieuwend en toekomstbestendig winkelconcept.

Door de slimme combinatie van een bewezen methodologie, efficiënte inzet van AI-tooling en directe samenwerking kon Q&A Retail in korte tijd een stevig strategisch fundament neerleggen voor de toekomst van New Beauty Hub.

Heb jij ook een retailvraag voor ons?

Neem contact met ons op