Retail is een snel veranderende omgeving, waarbij steeds weer nieuwe spelers op de markt komen. Hoe blijf je concurrenten voor in deze dynamische omgeving? Door continu de wensen en behoeften van je eigen klanten te achterhalen over relevante thema’s. Een eigen klantenpanel is hier een uitermate geschikte methode voor.
Een grote internationale supermarktketen maakt al sinds 2018 gebruik van een eigen klantenpanel via Q&A. Aan elke klant met wie wij in contact komen via Shopfeedback, vragen wij of hij/zij deel wil nemen aan het klantenpanel van deze supermarktketen. Met behulp van dit klantenpanel kan de supermarkt periodiek de wensen en behoeften van klanten achterhalen door middel van ad hoc onderzoeken. Zo zijn er in de afgelopen jaren panelonderzoeken uitgevoerd over thema’s als corona, foodservice, zelfscan, kant-en-klare maaltijden en borrelproducten. Dankzij de resultaten die hieruit voortkomen, is de supermarktketen in staat om continu in te spelen op de behoeften van hun eigen klant en zo met de tijd mee te gaan. Zo blijven zij hun concurrenten voor in de dynamische retail wereld.