Retail: een dynamische omgeving met hevige concurrentie. Juist nu is het cruciaal om je te onderscheiden van je concurrenten. Wat maakt jouw organisatie uniek? Waarom koopt de consument bij jou? Q&A heeft een groot internationaal telecombedrijf geholpen bij de ontwikkeling van een nieuw winkelconcept. Het moest een vernieuwend en een onderscheidend concept zijn vergeleken met de concurrentie. Er moest een concept worden ontwikkeld waarbij er niet alleen aandacht was voor transacties, maar vooral ook voor services. De winkel als clubhuis voor klanten.
Onze aanpak bestond uit twee delen, een strategie sessie en een inspiratie tour. Uiteindelijk hebben we de klant geholpen bij het maken van de briefing voor de pitch voor de designbureaus en hebben we ondersteund bij de beoordeling van de pitches.
Deel I: Strategie sessie. Als voorbereiding op de strategische sessie met de klant voeren we een externe en interne analyse uit. Tijdens de externe analyse kijken we naar de belangrijkste (consumenten)trends en analyseren we de concurrentie. Samen met de klant duiken we vervolgens in de organisatie voor de interne analyse. Op basis van de verzamelde input komt de dynamische SWOT tot stand. Dit vormt de basis voor het formuleren van strategische issues. Tijdens de strategie workshop met de klant bepalen we gezamenlijk de belangrijkste uitgangspunten voor het nieuwe concept.
Deel II: Retail safari. Voordat de definitieve briefing kon worden gemaakt voor de designbureaus hebben we een retail safari georganiseerd in London. Doel was binnen, maar vooral buiten de branche te kijken hoe verschillende retailers inspelen op trends en ontwikkelingen en hoe zij dit vertalen in hun concepten. Aangezien de klant niet alleen een transactioneel winkelconcept wilde neerzetten, maar ook gastvrijheid, clubhuis gevoel en dienstverlening een prominente rol wilde laten spelen, hebben we gekeken naar verschillende concepten. Aandachtspunten hierbij waren hoe ambacht en dienstverlening kon worden vertaald naar de winkelvloer. Hoe wordt gastvrijheid in de praktijk gebracht? Hoe wordt blurring toegepast? Hoe kunnen we relevante elementen vertalen naar de situatie van de klant? Welke elementen moeten terugkomen in het nieuwe concept? Met alle input uit de retail safari hebben we de briefing voor de designbureaus verder aangescherpt. Wij sluiten weer in de laatste fase aan als klankbord, om de ‘puntjes op de i’ te zetten. Samen werken we naar de lancering van een succesvol nieuw concept.