Q&A heeft waardevolle inzichten opgehaald via stakeholderinterviews en uit marktdata. Maar wat vooral indruk maakte, was hoe ze de workshops hebben begeleid en ons geholpen hebben om van alle input concrete strategieën te maken. Het leadershipteam heeft de strategie zelf gevormd, en voelt zich dan ook echt eigenaar.
- Frances Franken | CEO The Floral Connection
The Floral Connection (TFC), leverancier van bloemen en planten aan retailers in Europa, stond voor een mooie maar complexe uitdaging. De organisatie wilde een groeiversnelling inzetten op de Europese markt. Maar waar liggen de beste kansen? In welke landen investeer je, en in welke retailkanalen – van supermarkten en discounters, tot groothandelaren, bloemisten en bouwmarkten? En daarnaast; met welk aanbod kun je het verschil maken per kanaal? En hoe zet je de klant in alles wat je doet centraal?
De nieuwe strategie moest niet alleen gevormd worden, maar bovenal ook worden gedragen door het gehele leadershipteam.
Q&A Retail heeft TFC ondersteund met een gefaseerd strategietraject in nauwe co-creatie met het leadershipteam. Via deskresearch, werksessies met de directie, meerdaagse workshops met het hele leadershipteam en stakeholderinterviews met klanten hebben we de strategische pijlers uitgewerkt. Daarbij is nadrukkelijk gekeken naar de huidige positionering en de gewenste positionering in relatie tot marktveranderingen en verwachte trendontwikkelingen per land en per retailkanaal.
Q&A Retail maakt hierbij gebruik van de Trendbundel-methodologie, waarbij drie essentiële elementen worden beoordeeld:
Op basis van deze analyse zijn in samenwerking met het leadershipteam dynamische SWOT-analyses opgesteld. Vanuit deze inzichten zijn de nieuwe strategische pijlers geformuleerd. Vervolgens hebben we samen met het leadershipteam werkstromen gedefinieerd waarmee het team nu aan de slag kan om de strategie concreet te vertalen naar de praktijk. Een proces van co-creatie van begin tot eind.
Een belangrijk onderdeel van dit project was de inzet van een geavanceerde AI-tool tijdens de strategische analyse. De tool VirtualBrain hielp bij het snel en effectief analyseren van grote hoeveelheden marktdata uit stakeholderinterviews en het identificeren van patronen en inzichten uit diverse informatiebronnen. Cruciaal: alle gegevens blijven binnen het eigen digitale domein van de klant, terwijl de analysekracht van AI volledig benut kan worden.
Het traject resulteerde in een strategische visie met duidelijke strategische pijlers voor groei in Europa. Daarbij zijn concrete werkstromen uitgewerkt waarmee TFC de strategie op korte termijn daadwerkelijk kan implementeren.
Dankzij deze aanpak kunnen keuzes voor landen en retailkanalen nu snel én onderbouwd worden gemaakt, met een aanbod dat de klant echt centraal stelt.
Het strategiedeck bevat een grondige marktanalyse per kanaal en land, een diepgaande stakeholderanalyse en een scherp geformuleerde waardepropositie voor de verschillende klantsegmenten. Daarnaast omvat het deck een dynamische SWOT-analyse en een helder uitgewerkte ‘Why, How & What’-structuur.
Maar het belangrijkste resultaat: een strategie die volledig gedragen wordt door het leadershipteam van TFC. Door de slimme combinatie van een bewezen methodologie, intensieve workshops en efficiënte inzet van AI-tooling kon Q&A Retail in korte tijd een stevig strategisch fundament neerleggen voor de Europese groeiversnelling van The Floral Connection.