Stel ons je vraag

Breaking Brands - Leer van Delivery Center, Doordash Kitchen & Fashionalia

Artikelen27 juli 2021

Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Omni Integration, met cases van Delivery Center, Doordash Kitchen and Fashionalia.

De opkomst van Covid-19 heeft de behoefte aan technologische aanpassingen en digitale innovaties versneld waardoor consumenten altijd verbonden zijn. Zij kunnen altijd en overal met één druk op de knop producten aanschaffen, retourneren of delen. Fysieke winkels en online shops zijn niet langer aparte kanalen, maar versterken elkaar juist en verbeteren de retailervaring. Met o.a. click and collect, augmented reality assistenten en datagedreven winkels domineert de omni-ervaring de retail.

#1 Delivery Center - Brazilië
Delivery Center is een tech startup die een full-service platform biedt (marktplaats, betaling en logistiek) waarmee winkeliers die gevestigd zijn in winkelcentra online bestellingen kunnen afhandelen. Zij bieden deze retailers de volgende expertise en diensten:

  • Tech team: een ervaren team om ondernemers te ondersteunen bij het digitaliseren van hun winkels (uploaden van assortiment, prijzen en marketing op het platform);
  • Logistieke hub: er zijn verschillende "shoppers" die de bestellingen van de winkels verzamelen en een team dat deze bij de klanten aflevert;
  • Tech infrastructuur: een full-service technologisch platform dat marktplaats, betaling en klantgegevens integreert.

Delivery Center breidt ook het bereik van de retailers in winkelcentra uit, doordat ze onlangs een partnerschap hebben gesloten met de grootste marktplaats in Brazilië om ook daar de aangesloten retailers op te nemen. Al met al biedt Delivery Center een innovatieve oplossing voor winkelcentra om de digitale kanalen te betreden met hun eigen platform. Zij creëren hun eigen ecosysteem voor winkelcentra en bieden een snel traject en een eenvoudige plug-and-play oplossing om winkelcentra te digitaliseren.

#2 DoorDash Kitchen - USA
Een nieuw initiatief van bezorgplatform DoorDash, DoorDash Kitchen, is een gedeelde keuken met meerdere restaurants die het mogelijk maakt om bestellingen te plaatsen tussen verkopers. Restaurateurs kunnen deze gedeelde keukenruimtes gebruiken om hun afhaalactiviteiten uit te breiden zonder ruimte in beslag te nemen in een traditionele dine-in locatie. DoorDash Kitchens werkt nauw samen met elke winkelier en ontwerpt samen hun ruimtes. Elke keuken wordt bemand door werknemers van het betreffende merk, waarbij het DoorDash-personeel zorgt voor de schoonmaak, de bezorging en het afleveren van de maaltijden.

Het concept werkt met zowel lokaal opgerichte als nationale bedrijven om aangepaste keukenruimte te bieden voor vijf restaurants die bezorg- en afhaaldiensten aanbieden via de app van DoorDash. DoorDash verzorgt ook de marketing voor partners, geeft zijn restaurantmerken toegang tot markten in de buurt met zeer weinig risico en ondanks dat het in een gedeelde ruimte bestaat, biedt DoorDash Kitchen aangepaste ruimtes die voldoen aan de unieke behoeften van elk bedrijf.

#3 Fashionalia - Spanje
Fashionalia is een fashion marktplaats met een duidelijke waardepropositie voor zowel modemerken als klanten:

  • Modemerken kunnen hun nieuwste collecties tegen de volledige prijs tonen in plaats van afgeprijsde kleding uit oude seizoenen te verkopen zoals op de meeste marktplaatsen. Ook het behoud van het imago en de positionering van elk modemerk is een prioriteit voor de marktplaats.
  • Klanten maken deel uit van een loyaliteitsclub die gamification gebruikt om hun voordelen te laten groeien: hoe meer een gebruiker koopt en deelt, hoe groter de voordelen: van gepersonaliseerde "VIP"-prijzen - speciale prijzen die alleen voor die klant en voor een beperkte tijd beschikbaar zijn - tot gecureerde aanbevelingen of gratis verzending.

In februari 2020 opende Fashionalia een phygital winkel waar klanten dezelfde online ervaring hebben: zowel met al hun persoonlijke extra’s, als met de bijkomende voordelen van het aanraken en passen van de kleding. De winkel toont collecties van 30 topmerken en combineert fysiek en digitaal door tools als slimme spiegels met RFID, grote schermen voor toegang tot de volledige online collectie, QR-codes voor toegang tot productspecificaties en persoonlijke VIP-prijs, personal shopper op afspraak (te boeken via de app) en nog veel meer. Dankzij het innovatieve platform en het tracken van het koopproces van de klant kan in de fysieke winkel een hoge mate van personalisatie worden bereikt.