Stel ons je vraag

Breaking brands – Omni integration

Artikelen31 maart 2020

In deze maandelijkse update willen we je inspireren met innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst: Omni Integration, Extreme Convenience, Extreme Experience en Sustainable Practices. Welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Omni Integration, met cases van Bershka, Crisp en Carvana.

OMNI INTEGRATION: OMNI CHANNEL, BRICKS AND CLICKS, REDUCED FRICTION, TECH INTEGRATION

De snelle verandering in retail wordt gedreven door nieuwe technologieën en digitale innovaties die ervoor zorgen dat consumenten altijd verbonden zijn, de fysieke winkel en het online kanaal aanvullende platforms zijn en een omni-ervaring centraal komt te staan.


#1 Bershka Experience – Italië | GEMAK, INTERACTIE, TECH, KLANTGERICHT

De Spaanse moderetailer Bershka opende in december 2018 een nieuw concept op het gebied van winkelbeleving. In de Bershka Experience kunnen klanten een app downloaden waarmee zij digitaal de winkel kunnen doorzoeken en producten kunnen scannen die hun interesse wekt. Wanneer klanten hiermee klaar zijn, kunnen zij de kledingstukken passen of gelijk afrekenen. De assistenten in de winkel brengen de producten dan naar de paskamer of de kassa en de klant ontvangt een melding. Bershka is een geïntegreerde retailer die zowel omni-channel kanalen beschikbaar heeft in de winkel (zoals een click & collect optie) als digitale services. Deze services bestaan onder andere uit ‘slimme’ paskamers waarbij je via een tablet assistentie kunt vragen, bijvoorbeeld voor een andere maat of aanvullend product. Ook bevinden zich er ‘slimme’ passpiegels die productinformatie bieden wanneer je een item dichtbij die spiegel houdt. Denk hierbij aan details van het product, aanvullende producten en complete outfits. De belangrijkste innovaties binnen de Bershka Experience zijn de inzet van nieuwe technologieën die in het winkelgemak voorzien, de paskamers inrichten als sociaal interactiepunt en het bevoorraden van de consument vanuit het magazijn.

#2 Crisp – Nederland | NICHE MARKT, TRANSPARANTIE, ON-DEMAND, DUURZAAM

Crisp is een Nederlandse supermarkt die als eerste exclusief verkoopt via een app. Crisp legt met hun concept de focus op verse en kwalitatief goede producten en biedt klanten een gebruiksvriendelijk platform waar zij al hun ambachtelijke producten gemakkelijk kunnen vinden. Het voedselmerk werkt met meer dan 200 kleine boeren, slagers, bakkerijen, vishandels en andere lokale aanbieders. Het aanbod bestaat bijvoorbeeld uit vers bereide en zelfgemaakte worstenbroodjes van een lokale bakkerij. Wanneer je als klant voor tien uur in de avond bestelt, ontvang je de producten de volgende dag tussen zes en tien uur ’s avonds in huis. Crisp heeft een innovatief concept doordat het de eerste supermarkt is die op een niche markt inspeelt in plaats van op de massa. Daarnaast is het voor hen belangrijk om transparant te zijn over wie hun leveranciers zijn en waar de producten vandaan komen. Tenslotte wordt er gebruik gemaakt van een business model dat verse, lokale producten direct levert (on-demand) zonder gebruik te maken van voorraden, wat ook verspilling tegen gaat.

#3 Carvana – Verenigde Staten | OMNI CHANNEL, FRICTIELOOS, VERKOOP AUTOMAAT

Het merk Carvana uit de Verenigde Staten zorgt voor opschudding in de autobranche. Het concept creëert een nieuwe ervaring rondom het kopen van een auto door het proces online uit te voeren. Klanten kunnen op het verfijnde platform van Carvana een naadloze doorloop van processen verwachten wat betreft de aankoop van een auto. Zo kunnen klanten op de website auto’s inruilen, zoeken, aanschaffen en financieren vanaf hun eigen telefoon, tablet of computer in een korte tijd. Carvana gebruikt hiervoor hun eigen technologie om dit proces zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Klanten kunnen naar een showroom komen wanneer zij geselecteerde auto’s uit de voorraad willen zien en baat hebben bij persoonlijk contact. In de showroom wacht hen een complete merkbeleving, onder andere door de vending machine. De online retailer kan de volgende dag het voertuig thuis bezorgen. Wat Carvana innovatief maakt, is het principe dat zij een online omni-channel merk hebben gecreëerd dat voor minder wrijving zorgt en de gehele omgeving van autoverkoop verandert. De gehele verkoopprocessen binnen de auto-industrie vinden online plaats voor de klanten, zowel voor aankoop als verkoop.