Stel ons je vraag

Breaking Brands - Sustainable Practices

Artikelen 17 juni 2020

In deze maandelijkse update willen we je inspireren met innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst: Omni Integration, Extreme Convenience, Extreme Experience en Sustainable Practices. Deze maand staat in het teken van de trend Sustainable Practices, met cases van Beliani, Maria Granel en Lush. Welke breaking brands gaan jou inspireren?

Sustainable practices: conscious consumption, purpose, responsibility, pop-up, activism

Een groeiende groep consumenten is zich bewust van haar impact op het milieu, wat ze eet en hoe producten worden geproduceerd. Bij duurzame werkwijzen draait het om sociale verantwoordelijkheid en het benadrukken van een ethisch, eerlijk en verantwoord bedrijf. Consumenten zoeken merken en retailers met dezelfde duurzame waarden. Retailers hebben op een dieper niveau contact met consumenten door hen te laten bijdragen aan een groter doel wanneer zij bij hen winkelen.


#1 Beliani – Zwitserland | Van bezit naar gebruik, duurzaam, naadloos

De Zwitserse online retailer Beliani is actief in zestien landen en verhuurt zijn totale voorraad van ongeveer drieduizend verschillende meubels - van banken tot whirlpools. Door het verhuren van meubilair gaat het bedrijf mee in de steeds populairder wordende abonnemententrend en biedt het goederen aan die in het verleden tot iemands eigendom behoorden. Door middel van het platform wordt er op een duurzame manier gehandeld en wordt de levensduur van veel meubels verlengd. De huurder kan na een huurperiode de meubels terugbrengen naar het bedrijf en deze meubels worden vervolgens opnieuw verhuurd. De huurperiode duurt 24 maanden, vergelijkbaar met een telefoonabonnement. Na deze periode kan de huurder kiezen om het abonnement te verlengen tegen vijftig procent korting, het meubel ruilen voor een ander item (nieuw abonnement) of het meubel terugbrengen of laten ophalen door het bedrijf. Het kopen van meubels wordt zo toegankelijker en betaalbaarder, mede doordat men meubels nooit erg lang bezit.

#2 Maria Granel – Portugal | Milieu protectie, bewustwording, geen afval

Maria Granel is in 2013 geopend met als doel om voedselverspilling en afvalproductie tegen te gaan. Het is de eerste winkel in Europa zonder afvalproductie en hiermee een grote pionier op het gebied van het weglaten van plastic verpakkingen. In deze winkel wordt exclusief gebruik gemaakt van het Bring Your Own Container (BYOC) concept: de consument neemt zijn eigen bakjes mee vanuit huis of leent dit in de winkel. In de winkel worden er gerecyclede papieren tassen en glazen flessen aangeboden in verschillende maten. Deze bewuste manier van consumeren zorgt voor een positieve impact op het milieu door de CO2 uitstoot te verlagen en de afvalproductie te verminderen. Consumenten worden gestimuleerd alleen de hoeveelheid producten aan te schaffen die ze echt nodig hebben, waardoor er ook minder voedsel wordt verspild. De producten van Maria Granel zijn daarnaast allemaal honderd procent biologisch gekwalificeerd en vrij van genetisch gemodificeerde organismen. In 2019 won oprichtster Eunice Maia de ‘Terre de Femmes Prize’ - een initiatief dat wordt gepromoot door de Yves Rocher Foundation waarbij vrouwen worden erkend die zich inzetten voor milieubescherming.

#3 Lush – Verenigd Koninkrijk | Pop-up promotie, activisme, waarden delen

Lush creëerde in het Verenigd Koninkrijk een nieuwe pop-up store. Hiervoor werkt Lush samen met Change Please, een sociale onderneming die volledig wordt beheerd door daklozen. Met behulp van de pop-up store wil Lush mensen onderwijzen over de impact van eenmalig gebruik van plastic en hoe zij hun consumptiepatroon kunnen aanpassen door het hergebruiken van plastic koffiebekers. Zo biedt Lush onder andere gratis koffie en thee aan iedereen die zijn eigen mok meeneemt. De store is ingericht om effectief #carrythecup uit te dragen: de wanden staan vol met educatieve feiten over afvalvermindering. Lush communiceert duidelijk het belang en het gemak waarmee klanten een impact kunnen maken door een kleine aanpassing. Lush promoot sociale kwesties door het eigen merk in te zetten als communicatiekanaal om consumenten te activeren. De pop-up store zorgt voor het menselijk maken van het merk Lush en het focussen op klantrelaties aan de hand van duurzame initiatieven.