Stel ons je vraag

C’é? Comme no?

Columns 9 september 2013

Er wordt al jaren gesproken over de aanstaande demand chain, die de verouderde supply chain keihard gaat vervangen. In sommige branches in de retail wordt al een poos gedaan of het in volle gang is, maar dan zijn er altijd evenveel sceptici die beweren dat dit allemaal oude wijn is in nieuwe zakken.

De basisgedachte achter de ketenomkering, of ook wel van Push naar Pull, is dat de consument eindelijk aan het stuur komt te zitten. Een fantastisch idee volgens de één en een horrorscenario volgens de ander. Retail bestaat per slot van rekening bij de gratie van het collectioneren, het maken van de juiste voorselecties. Dat lijkt voor traditionele retailers haaks te staan op de gedachte dat je klant je assortiment gaat bepalen. Immers, waar eindigt het als de klant gaat bepalen wat er in de schappen moet komen te liggen? Sommige retailers maken wat stappen door in elk geval de consument de illusie te geven van zelfbeschikking, door ze te betrekken bij de assortiments-samenstelling zoals bijvoorbeeld ASDA (Walmart dochter in het Verenigd Koninkrijk) doet met haar “testpanel”.

Het ultieme voorbeeld van de volwaardige demand chain georiënteerde retailer heb ik recent ontdekt: Vertolini. Is Vertolini succesvol? Nou en of. Een winkel van nog geen 350 vierkante meter en nog eens drie keer zoveel magazijn in een klein Italiaans dorp met slechts 1.200 zielen. Vertolini is in niets gespecialiseerd, alleen in wat je echt op dat moment nodig hebt. Heeft Vertolini het niet, morgen wel. Je koopt er schroeven, spijkers, cakevormen, badschuim, toiletpapier, wijn, koelkasten, haarspeldjes, iPhones, afvoerbuizen, LCD tv’s in elke maat. Bedenk het en Vertolini heeft het. Ook een out of the box gedachte, een complete omheining voor je huis. Ja, ook dat heeft Vertolini en op voorraad.

Getriggerd door mijn verbazing over het assortiment en de enorme voorraad in “Il Magazino”, heb ik hem gevraagd hoe hij dat doet. Hij vertelde hoe het startte en dat er steeds meer winkels verdwenen in de buurt en dat iedereen naar zijn winkel kwam. Als je iets nodig hebt moet je naar Vertolini. En als je dan binnenkomt vraag je: “C’é?” en hij antwoordt: “Comme no?”. Met andere woorden: “Heb je dit?”, “Waarom zou ik het niet hebben?”