Stel ons je vraag

Deze nieuwkomers en duurzame retailers maken kans op een vakprijs!

Persberichten14 juli 2022

Amersfoort, 14 juli 2022 - De genomineerden voor de ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ en de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ editie 2022-2023 zijn bekend! Tijdens het juryberaad werden er maar liefst elf nieuwkomers en negen duurzame retailers aangedragen. Uiteindelijk zijn er per vakprijs drie concepten die kans maken op de award.

Welke retailer blinkt dit jaar uit op duurzaamheidsgebied?​
De nominaties voor ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ zijn gebaseerd op de volgende criteria:

  1. In hoeverre is duurzaamheid opgenomen in de visie en strategie (incl. korte en lange termijndoelen) en welke verantwoording wordt hierover afgelegd (website, jaarverslag, etc.)?
  2. In hoeverre wordt er gekozen voor een duurzaam assortiment en/of duurzame keten?
  3. In hoeverre krijgt de klant een goed gevoel bij het product? Hoe gaat de klant duurzaam om met je product? Wordt er bewustwording gecreëerd bij de klant?
  4. Hoe gaat het bedrijf om met afval, energie- en watergebruik?

De jury bestaat uit afgevaardigden van ABN AMRO, MVO Nederland, Fairtrade Nederland, Zeeman, Yoghurt Barn en Q&A. Deze juryleden hadden dit jaar een speciale focus op circulaire concepten en vonden het opvallend dat zowel nieuwe als meer traditionele spelers steeds vaker de weg vinden naar dit duurzame model. Uiteindelijk zijn er drie retailers genomineerd, namelijk: Ekoplaza, Bever en Auping.

Ekoplaza werd genomineerd wegens de intrinsieke motivatie om de keten aan te pakken en een biologisch assortiment aan te bieden. Verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid zit voor dit bedrijf in de genen. De supermarkt probeert samen met partners en boeren proactief het businessmodel te verduurzamen.

Outdoorspecialist Bever is een voorloper en heeft de afgelopen tijd de leiding genomen om uitstroom van outdoorkleding beter te organiseren. Mede dankzij een eigen recycleproces, hoge designprincipes en repairservices inspireren zij klanten en medewerkers duurzamere keuzes te maken.

De derde nominatie is Auping, dat volgens de jury circulariteit en duurzaamheid ademt. Dit komt tot uiting in diverse samenwerkingsovereenkomsten en volop inspiratie richting de klant. Auping is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat zich heeft ontwikkeld richting de nieuwe economie vanuit een oude situatie.

De winnaar van de titel ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2022-2023 wordt bekendgemaakt op 13 oktober tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala. De winnaar van de prijs wordt voor vijftig procent bepaald door het juryoordeel en voor vijftig procent door de stem van het publiek tijdens de categorie uitreiking.

De beste nieuwkomers van 2022-2023
De nominaties voor de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ zijn gebaseerd op drie criteria:

  1. Niet langer dan drie jaar actief op de Nederlandse markt.
  2. Schaalbaarheid en groeiambitie.
  3. Vernieuwend/origineel zijn of inspelen op een trend.
De jury bestaat uit leden van ABN AMRO, MT/Sprout, INretail, de Lokalist, Xenos, Leen Bakker en Q&A. Alle juryleden hadden verschillende ervaringen met de genomineerde concepten, wat resulteerde in diverse standpunten en een mooie discussie. Uiteindelijk werden er drie concepten gekozen voor de top 3, namelijk: Bikeflip, Drop & Loop en Youseum.

Bikeflip is een kinderfiets-abonnement en is genomineerd wegens de circulariteit en het sociale aspect. Het bedrijf maakt fietsen toegankelijk voor verschillende doelgroepen en speelt bovendien in op de groei van kinderen die vaak gepaard gaat met het steeds opnieuw aanschaffen van een fiets.

Drop & Loop maakt het mogelijk om gemakkelijk kleding in te leveren welke vervolgens circulair wordt verwerkt in nieuwe materialen, stoffen en producten. Het concept is in samenwerking met Wolkat – het enige circulaire textielverwerkingsbedrijf ter wereld - én ambieert om in 2023 minimaal 100 locaties te hebben in Nederland.

Tot slot, Youseum: een social media museum gefocust op Generatie Z. Dit concept laat zien dat de nieuwe generatie bereid is om te betalen voor het hebben van een speciale ervaring. Het concept biedt verschillende ontmoetingsplekken en bijzondere ruimtes aan en heeft bovendien samenwerkingen met diverse merken en retailers.

De winnaar van de prijs wordt voor vijftig procent bepaald door het juryoordeel en voor vijftig procent door de stem van het publiek tijdens de categorie uitreiking. Deze uitreiking vindt plaats op 6 september 2022 in Amsterdam. Ook hier bepalen de aanwezige retailers in de zaal voor 50 procent de winnaar. De overige 50 procent ligt in handen van de jury.

Meer informatie over de 'ABN AMRO Retailer of the Year' verkiezingen? Kijk op www.bestewinkelketen.nl of neem contact met ons op.