Stel ons je vraag

Is de onrust voorbij in de Nederlandse winkelstraten?

Blog 26 juni 2019

Door Francella ter Haar

Afgelopen zaterdag was ik op een feestje en Bob Marley galmde uit de speakers: ‘‘Don't worry about a thing, 'cause every little thing gonna be all right.’’ Er zijn vast en zeker genoeg mensen die deze tekst als levensspreuk hanteren. Niets mis mee. Behalve als je deze spreuk hanteert in het retailen.

Het is namelijk nog steeds onrustig in de Nederlandse winkelstraten. Uit het Retail Ranking onderzoek van Q&A blijkt dat daar voorlopig nog geen einde aan komt.

Zou de consument jouw winkel missen?

Een vraag die je vast wel eens bezighoudt. De consument brengt tenslotte het geld in jouw kassalade. Weet jij of je je klanten blij maakt? Zouden zij je missen als je morgen de deuren sluit? En niet heel onbelangrijk: hoeveel procent van de aankopen die de consument kan doen, doet hij ook bij jou?

8% van de retailers is in staat om klanten écht blij te maken. Rituals, Lush en Dille&Kamille zijn voorbeelden van retailers die een lach op het gezicht van de consument weten te toveren. Hoe maak je klanten blij? Door onderscheidend te presteren. Dat onderdeel is beperkt in de winkelstraat. Slechts 9% is namelijk écht onderscheidend, terwijl dit in 2017 nog 13% was. Kies je geen duidelijke positionering en ben je niet in staat om je klanten blij te maken? Dan gaat een consument je niet missen in de winkelstraat.

Ik hoop dat deze vragen je bezighouden en je continu bezig bent met hoe het nog beter kan. Ons Retail Ranking onderzoek geeft voor ruim 200 retailers antwoord op deze vragen. En wat blijkt? Retailers zitten steeds meer ‘stuck in the middle’. Volgens consumenten zijn deze winkels niet onderscheidend genoeg en wordt er onvoldoende ingespeeld op veranderingen. Dus niet meer afwachten, maar kom in actie!

Een ranking van retailers - van future proof tot de gevarenzone.

De retailers zijn door ruim 5.000 consumenten beoordeeld op drie hoofdelementen: een onderscheidende winkel, het vermogen om traffic te genereren en een goed online profiel. Het resultaat? Een ranking van retailers - van future proof tot de gevarenzone. De top 10 retailers? Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller, Coolblue, Kamera Express, Welkoop en Media Markt.

Benieuwd hoe de consument over jouw formule denkt? Wat gaat er goed en wat kan beter? Ik zoom graag in op jouw resultaten! Neem contact met mij op via fterhaar@qanda.nl.

Het gratis totaaloverzicht van de Retail Ranking vraag je hier aan: qanda.nl/retailranking

Auteur: Francella ter Haar