Stel ons je vraag

Populariteit Valentijn daalt nog steeds

Persberichten 7 februari 2013

07 februari 2013

Met een daling van 2% is Valentijnsdag in 2013 minder populair dan in 2012. Hiermee wordt de dalende populariteit van de afgelopen jaren voortgezet. Dit betekent dat ruim 270.000 minder Nederlanders van 15 jaar of ouder aangeven iets te doen aan Valentijnsdag. De meest genoemde reden blijft dat Valentijnsdag te commercieel en onzinnig is. Dit blijkt uit het jaarlijkse Valentijnonderzoek dat is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy in opdracht van wugly.nl.

Bezuinigen?
Nederlanders die wel iets gaan doen, sturen vaker dan vorig jaar een kaartje of bloemen. Men schat in minder uit te gaan geven dan in 2012. Crisis of niet, uit eten gaan met Valentijnsdag is dit jaar wel populairder. In 2012 was dit nog 22%, nu zegt 29% van de Valentijnsvierders uit eten te willen gaan. Liefde is nog steeds de meest genoemde reden om iets te geven, maar het aandeel Nederlanders dat gewoon iets aardigs wil doen voor een ander stijgt.

Stille wens
Ondanks de dalende populariteit zegt toch ruim een derde van de Nederlanders het leuk te vinden iets te krijgen met Valentijn. Zelfs 17% van de Nederlanders die aangeven zelf niets te gaan doen, vindt het leuk om iets te krijgen. Een kaartje wordt het meest gewaardeerd. Daarnaast zijn een bloemetje, een uitje/uit eten gaan en iets lekkers meer in trek om te krijgen dan vorig jaar.

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy in opdracht van wugly.nl. Ruim 1.000 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht voor de Nederlandse bevolking.

Bron: RTL Nieuws