Stel ons je vraag

Retailleed nog niet ten einde

Artikelen13 maart 2019

De retailmisère is nog niet over zijn hoogtepunt heen. Voor non food-retailers in de periferie van het land blijft het een ‘hell of a job’ om de inflatie bij te houden.

Dat zegt directeur Frank Quix van het retailonderzoek- en consultancybureau Q&A. Gisteren verzorgde hij een goedbezochte presentatie van de WhatsApp-groep RetailRadar, een actueel platform over retail in Nederland, dat werd opgezet door het bureau Jump!Retail. De bijeenkomst op het kantoor van Jump!Retail in Amsterdam was zeker gemoedelijk van aard, maar dat gold misschien wat minder voor de inhoud van de presentatie.

Zeker voor non food-retailers staan de signalen niet bepaald op groen. Factoren als vergrijzing, groei van het aantal eenpersoonshuishoudens en stijgende woonlasten zitten de kansen van non food-retailers behoorlijk in de weg. ‘De verandering van de bevolkingssamenstelling is de belangrijkste factor die invloed heeft op retail. In 2030 is meer dan een kwart van de Nederlanders 65+. In de basis is dat slecht nieuws: deze mensen kopen veel minder. Voor retailers die meer dienstverlening aan hun productenpakket toevoegen kan dat wel positief nieuws zijn. Voor toegevoegde waarde zijn senioren wel bereid om te betalen’, aldus Quix.

Lees het volledige artikel op marketingtribune.nl.