Stel ons je vraag

Pakketbezorging 2025

Q&A Retail voert jaarlijks onderzoek uit naar pakketbezorging rondom de feestdagen en de voorkeuren en ervaringen van de Nederlandse consument rondom de bezorging van online aangekochte producten. Hierbij worden de prestaties van bezorgdiensten onder de loep genomen en wordt er gevraagd in hoeverre de online bestelde cadeaus voor Sinterklaas en Kerst op tijd kwamen. Daarnaast komen thema’s zoals duurzaamheid, voorkeuren voor bezorglocatie en voorkeuren voor bepaalde bezorgdiensten aan bod. Ruim 2.600 consumenten hebben in januari deelgenomen aan het onderzoek.

Vraag hier het complete rapport aan

Deze inzichten en thema’s vindt je onder andere terug in het rapport:

  • Pakketten werden rondom de feestdagen in 2024 minder vaak op tijd geleverd dan in 2023. Een te late bezorging is voor één derde direct een reden om de volgende keer voor een andere webshop te kiezen.
  • Veel consumenten zijn bereid de bezorging van niet-cadeaus vrijwillig uit te stellen zodat andermans cadeaus op tijd kunnen komen.
  • Het nakomen van de beloofde levertijd en een pakket zonder beschadigingen afleveren op de afgesproken locatie zijn essentiële factoren voor tevredenheid met de bezorging. Toch heeft bijna de helft te maken met onzorgvuldige leveringen, waar pakketten worden achtergelaten in bijvoorbeeld openbare ruimtes of in kliko’s.
  • Een kleine meerderheid is bereid langer te wachten op levering als het pakket dan door hun favoriete bezorgdienst wordt bezorgd. PostNL is de favoriete bezorgdienst en geniet de hoogste tevredenheid, al is deze afgenomen ten opzichte van vorig jaar. 1 op de 5 respondenten is zelfs bereid om extra te betalen om te kiezen voor hun favoriet.
  • 3 op de 10 respondenten is bereid te betalen voor duurzame bezorging. Gemiddeld heeft deze groep daar €2,03 per pakket voor over.
  • Respondenten vinden het over het algemeen prima als pakketten zonder extra doos of envelop worden verstuurd om afval te besparen, maar het gros wil dit wel zelf kunnen kiezen. Zo kan bijvoorbeeld voorkomen worden dat cadeaus zonder verpakking worden geleverd.
Totaal aantal pakketten te laat bezorgd Kerst

Hoe vaak kwam je pakket aan?

Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor retailers en bezorgdiensten waarmee de check-out kan worden verbeterd. Het bieden van flexibiliteit in bezorgdag, bezorgdienst, bezorglocatie en verpakking kan voor beide partijen voordelen opleveren.

Vragen over het onderzoek Pakketbezorging 2025?

Neem contact op met Thomas Dijkman