Stel ons je vraag

Categoriewinnaars van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen, editie 2025-2026!

Persberichten16 september 2025

Amsterdam, 5 september 2025 - De categoriewinnaars van de publieksprijzen 'ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland' 2025-2026 en 'ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands' 2025-2026 zijn bekend. Bijna 200.000 consumenten hebben hun mening gedeeld over hun favoriete retailers. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op het hoofdkantoor van hoofdsponsor ABN AMRO in Amsterdam werden alle categoriewinnaars bekendgemaakt en ontvingen zij hun awards. Ook werd de 'ABN AMRO Newcomer Retail Award' 2025-2026 toegekend.

Door ruim 295.000 stemmen te geven, hebben consumenten massaal laten weten hoe ze hun favoriete retailers beoordelen. Gemiddeld gezien (over alle categorieën) is het aspect Klantvriendelijkheid het hoogste beoordeeld voor de winkelketens met een 4,23. Voor webshops is dit het aspect ‘Assortiment’, welke ook met een 4,22 gemiddeld is beoordeeld. Ook zijn er dit jaar nieuwe categorieën toegevoegd aan de verkiezingen, waaronder Autoservice, Food Delivery & Take-Away, Gemakswinkels en Quick Service Restaurants.

Het resultaat? Maar liefst 49 retailers die een award in ontvangst mochten nemen. Ook zaten er weer een aantal mooie, nieuwe namen tussen ten opzichte van de vorige editie: onder andere Carglass, Hubo, Pipoos, Subway, SPAR, Starbucks, DAKA, C&A, De Online Drogist, Mother’s Earth, X2O Badkamers en Lidl mogen zich dit jaar ook bij de winnaars voegen.

De 36 categoriewinnaars van de ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2025-2026

Audiciens: Specsavers Audiciens
Autoservice: Carglass
Baby & Kind: Zeeman
Bouwmarkten: Hubo
Cadeau: Primera
Damesmode: Norah
Dierenspeciaalzaken: Welkoop
Drogisterij: Kruidvat
Elektronica allround: Expert
Elektronica speciaalzaken: Cameranu
Eten & Drinken: Zuivelhoeve
Feest & Hobby: Pipoos
Fietsen: Bike Totaal
Food delivery & takeaway: Subway
Gemakswinkels: SPAR
Health & Beauty: Pink Gellac
Herenmode: Van Dal Mannenmode
Huishoudelijk: Action
Kantoorartikelen: Primera
Keukens & Badkamers: X2O Badkamers
Leeswaren: Primera
Mode accessoires: Lucardi
Ondermode: Livera
Optiek: Pearle Opticiens
Outdoor: Bever
Parfumerie: MOOI Parfumerie
Quick Service Restaurants: Starbucks
Schoenen: Schuurman Schoenen
Slapen: Swiss Sense
Speelgoed & Games: Intertoys
Sport: DAKA
Supermarkten: Lidl
Telecom: Phone House
Tuin: Welkoop
Warenhuis: Action
Wonen: Goossens

De 30 categoriewinnaars van de ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2025-2026

Baby & Kind: C&A
Bouwmarkten: HORNBACH
Cadeau: Kaartje2go
Damesmode: Norah
Dierenspeciaalzaken: Zooplus
Drogisterij: De Online Drogist
Elektronica allround: Expert
Elektronica speciaalzaken: 123inkt.nl
Eten & Drinken: Mitra drankenspeciaalzaken
Feest & Hobby: Kaartje2go
Fietsen: FuturumShop
Health & Beauty: Pink Gellac
Herenmode: Van Dal Mannenmode
Huishoudelijk: Mother's Earth
Kantoorartikelen: 123inkt.nl
Keukens & Badkamers: X2O Badkamers
Leeswaren: Bruna
Mode accessoires: Lucardi
Ondermode: Hunkemöller
Optiek: Pearle Opticiens
Outdoor: Bever
Parfumerie: ICI PARIS XL
Schoenen: Schuurman Schoenen
Slapen: Cloudpillo
Speelgoed & Games: Intertoys
Supermarkten: Picnic
Telecom: Simpel
Tuin: Welkoop
Warenhuis: bol.
Wonen: fonQ

‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ 2025-2026
NO Waste Army heeft de award voor 'ABN AMRO Newcomer Retail Award' 2025-2026 in ontvangst mogen nemen. Deze prijs plaatste de winnende nieuwkomer boven andere genomineerden: Droppie en Made by Mari. De bekroning is specifiek bedoeld voor winkelconcepten die minder dan drie jaar actief zijn op de Nederlandse markt.

Een gevarieerde groep nieuwkomers werd beoordeeld op criteria als innovatie, schaalbaarheid en originaliteit. Na uitvoerig overleg koos de jury uiteindelijk drie nieuwkomers als kanshebbers. De jury van dit jaar bestond uit Henk Hofstede (Sector Banker Retail, ABN AMRO), Harry Bijl (Retail INspirator, INretail), Bas Dekker (Head of Marketing en winnaar 2023-2024, Foodello), John Terra (Operationeel Directeur, Q&A Retail), Agnes Weber (Founder en winnaar 2024-2025, Mended), Paul Scholten (CEO, Buckaroo), Jason Waasdorp (Senior Director Sales, DHL) en Loek Wermenbol (Retail Strategy Director, First Impression).

Tijdens de categorie uitreiking van de 'ABN AMRO Retailer of the Year' verkiezingen presenteerden de genomineerden zichzelf via videopitches en had het aanwezige publiek de mogelijkheid om te stemmen op hun favoriet. Zowel het juryoordeel als het oordeel van de aanwezige retailers telden voor 50% mee in het bepalen van de winnaar.

Vervolg van de verkiezingen
De winnaars van de categorieprijzen zijn genomineerd om overallwinnaar te worden van de titels ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2025-2026, ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2025-2026 en ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026. Voor deze drie titels zal binnenkort een tweede stemperiode van start gaan. Op donderdag 6 november 2025 worden de winnaars tijdens een gala bekendgemaakt. Ook worden dan de vakprijzen ‘ABN AMRO Beste Winkelteam van Nederland’ 2025-2026, ‘ABN AMRO Retail Managementteam of the Year’ 2025-2026 en ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ 2025-2026 uitgereikt. De genomineerden voor deze vakprijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

Meer weten over de 'ABN AMRO Retailer of the Year' verkiezingen? Ga naar www.bestewinkelketen.nl!