Amersfoort, 13 augustus 2025 - Vandaag zijn de genomineerden voor de ‘ABN AMRO Newcomer Retail Award’ 2025-2026 bekendgemaakt. Deze prijs is één van de vakprijzen binnen de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ verkiezingen en wordt uitgereikt aan een veelbelovende nieuwkomer in de retailsector.
Tijdens een uitgebreid juryoverleg werd eerst een longlist van kanshebbers besproken, samengesteld op basis van schaalbaarheid, innovatie en het feit dat zij maximaal drie jaar actief zijn op de Nederlandse markt. Na een zorgvuldige afweging selecteerde de deskundige jury uiteindelijk drie partijen die mogen pitchen voor de winst.
De jury van dit jaar bestond uit: Henk Hofstede (Sector Banker Retail, ABN AMRO), Harry Bijl (Retail INspirator, INretail), Bas Dekker (Head of Marketing en winnaar 2023-2024, Foodello), John Terra (Operationeel Directeur, Q&A Retail), Agnes Weber (Founder en winnaar 2024-2025, Mended), Paul Scholten (CEO, Buckaroo), Jason Waasdorp (Senior Director Sales, DHL) en Loek Wermenbol (Retail Strategy Director, First Impression).
De genomineerden van dit jaar zijn (op alfabetische volgorde):
Droppie
Droppie biedt een unieke one-stop-recyclewinkel waar bezoekers gebruikte items – van textiel, e-waste, plastic verpakkingen en drankkartons tot frituurvet, oliën en statiegeldverpakkingen – kunnen inleveren en recyclen met behulp van de Droppie-app.
Wij zijn een jonge en ambitieuze start-up die zich inzet voor een schonere wereld. Onze missie: alles wat recyclebaar is, waarde geven. We belonen mensen voor het goed scheiden en inleveren van hun afval, via een app en slimme inzamelpunten. Met het concept wil Droppie recycling leuk en makkelijk maken zodat meer mensen bewust(er) omgaan met hun afval. Onze grotere droom: een wereld zonder (zwerf)afval, waarin afval niet wordt weggegooid maar terug de keten in gaat als grondstof.
Made by Marí
Made by Marí is een SaaS-platform dat vakmanschap en technologie samenbrengt. Ons plannings- en productietool maakt het voor merken eenvoudig om lokaal te produceren. Zij plannen via ons platform hun collecties in en verbinden zich direct met crafters.
Of je nu een gepassioneerde hobbyist bent of een ervaren professional, als crafter kun je je aanmelden om mee te werken aan producties van merken. Van haken tot keramiek: we bouwen een community in diverse disciplines. Zo krijg je toegang tot nieuwe opdrachten en een netwerk dat je helpt groeien, je vaardigheden te ontwikkelen én te verdienen met je vak.
Door merken en crafters slim te koppelen, brengen we handgemaakte producten terug in het straatbeeld, versterken we lokale productie én maken we vakmanschap toekomstbestendig.
No Waste Army
Kromme wortels, een aardbei met vlekjes of te kleine pompoen, perfect vers maar afgekeurd door de supermarkt. Het gevolg? Onze boeren blijven zitten met dit overschot.
Bij No Waste Army komen we in actie. Samen met unieke makers toveren wij dit groenten en fruit om tot houdbaar lekkers zoals soepen, sappen, sauzen en snacks. Je ontvangt dat lekkers ieder kwartaal in onze boodschappenbox tegen verspilling.
De winnaar van de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2025-2026 wordt bekendgemaakt op 5 september 2025, tijdens de categorie-uitreiking van de ABN AMRO Retailer of the Year-verkiezingen. De uitslag wordt bepaald door een combinatie van jury- en publieksstemmen, ieder goed voor vijftig procent van het eindresultaat.