Stel ons je vraag

Breaking brands – Leer van Amazon Fresh, Carturesti

Artikelen28 januari 2021

Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Omni Integration, met cases van Amazon Fresh, C&A en Carturesti.

OMNI INTEGRATION: OMNICHANNEL, BRICKS AND CLICKS, REDUCED FRICTION, TECH INTEGRATION


De opkomst van Covid-19 heeft de behoefte aan technologische aanpassingen en digitale innovaties versneld waardoor consumenten altijd verbonden zijn. Zij kunnen altijd en overal met één druk op de knop producten aanschaffen, retourneren of delen. Fysieke winkels en online shops zijn niet langer aparte kanalen, maar versterken elkaar juist en verbeteren de retailervaring. Met o.a. click and collect, augmented reality assistenten en datagedreven winkels domineert de omni-ervaring de retail.

#1 AMAZON FRESH – U.S.A. | ECOSYSTEEM, NAADLOZE ERVARING, MULTIFUNCTIONEEL

Amazon Fresh is Amazons eerste supermarktconcept dat is ontworpen met de ambitie om een volledig naadloze winkelervaring te bieden. Dit concept gaat verder dan boodschappen doen zoals we dat kennen: het is een combinatie van een discounter, een traditionele supermarkt, een Whole Foods winkel en een Amazon fulfillment & service center. Ook is het een hub voor alle Amazon-klantactiviteiten buiten het boodschappen doen om, zoals het afhalen en retourneren van pakketten. Twintig procent van de ruimte wordt gebruikt voor robot pick-up en het is de eerste fysieke winkel waar spraak gestuurde functionaliteiten zijn geïmplementeerd. Klanten beginnen hun customer journey thuis via Alexa en zetten deze voort in de Amazon Fresh-winkels. Naast food heeft de winkel een selectie algemene merchandise, waaronder een "Best of Amazon"-wall met een selectie van bestsellers op Amazon.com. Ook heeft Amazon Fresh de primeur met de "Dash Cart", welke is uitgerust met technologie die herkent wat shoppers in hun mandje laten vallen en hen zo de mogelijkheid geeft om uit te checken zonder langs de kassa te gaan.

 #2 C&A HAMBURG STORE – GERMANY | TECHNOLOGIE, CONVENIENCE, PERSONALISATIE

Modeketen C&A heeft de winkel in Hamburg uitgerust met state-of-the-art technologie en de inrichting grondig herzien – dit is de modernste store in Europa. De paskamers hebben touchpads waarmee klanten het personeel om advies kunnen vragen of een artikel in een andere maat of kleur in het pashokje kunnen laten brengen. Via de Omni Touchpoints kunnen klanten overschakelen naar de virtuele C&A-shop en maten en kleuren bestellen die in de winkel niet verkrijgbaar zijn. Als finishing touch heeft het concept een gepersonaliseerde service op de denimafdeling, waar klanten hun kledingstukken met behulp van lasertechnologie kunnen laten aanpassen. Dit alles vindt plaats in een milieuvriendelijke winkel, die is uitgerust met energiezuinige schermen en verlichting. Bovendien wordt het waterverbruik tot een minimum beperkt en bevat de kleding duurzaam katoen. C&A toont hiermee een overtuigend en succesvol voorbeeld van omnichannel-integratie, waardoor de klantervaring comfortabeler wordt en er een echte phygital store ontstaat.

 #3 CARTURESTI – ROMANIA | PARTNERSHIPS, MARKTPLAATS, EASY ACCESS


Carturesti is één van de grootste boekhandels in Roemenië: een pionier op het gebied van nieuwe retailconcepten en innovaties. De retailer werd zwaar getroffen door de lockdown: alle vestigingen waren gesloten en het online verkoopkanaal is goed voor slechts tien procent van de inkomsten. Toch vond Carturesti zichzelf opnieuw uit en zette het enkele interessante partnerships op met food retailers, waarbij het o.a. "boekeneilanden" lanceerde in de supermarkten van Mega Image. Carturesti heeft ook andere producten beschikbaar gesteld op online platforms van partners, zoals de website vivre.ro - een online meubelverkoper. Hier kan de retailer ook andere producten dan boeken verkopen, wat van groot belang is voor de producenten aangezien Carturesti een belangrijke distributeur is voor veel kleine, lokale producenten en ontwerpers. De strategie van Carturesti is om altijd daar te zijn waar de lezers zijn – zoals boekhandels in de straat en winkelcentra. En nu heeft de pandemie nieuwe manieren aan het licht gebracht om dichter bij de klant te komen. Geen enkele andere plaats zou tijdens de pandemie strategischer zijn geweest dan de food retailers, die open waren en waar de traffic en het aantal klantenbezoeken aanzienlijk toenam.