Stel ons je vraag

Breaking brands - leer van CAMP, SEAT en Decathlon

Artikelen18 mei 2021

Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Extreme Experience, met cases van CAMP, SEAT en Decathlon.

EXTREME EXPERIENCE: LINGERING, BRAND BUILDING, EVER-CHANGING, AMPLIFICATION, SOCIAL SHARING, EMOTIONAL, FLAGSHIP

Voor de corona uitbraak, verlangden consumenten naar fysieke ervaringen en vermaak. Deze trend is vertraagd door Covid-19. Toch hebben consumenten de behoefte om digitaal interactie met retailers en merken aan te gaan. Retailers en merken worden gestimuleerd om innovatieve concepten aan te bieden die de eerdere face-to-face ervaring vervangen door interactieve online oplossingen. Consumenten kiezen producten niet alleen op basis van functionele waarde, maar eerder op basis van emoties die betrokkenheid en ervaring teweegbrengen. Intensieve storytelling en een sterke inhoud zijn van het grootste belang voor het creëren van betrokkenheid en een emotionele band, waardoor merkloyaliteit toeneemt.

Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van CAMP, SEAT en Decathlon.

#1 CAMP Experience Store – Verenigde Staten | WENDBAAR, VARIËREND, PRAKTISCH

CAMP is een playground van 10.000 m²: een praktische, allesomvattende winkel dat meer speeltuin dan winkel is. Kinderen kunnen meedoen aan verschillende activiteiten zoals tuinieren, knutselen en spelletjes. De inkomsten komen voornamelijk uit merchandise en zo’n twintig procent komt uit lidmaatschappen. Er worden zeven activiteiten per dag georganiseerd, zoals sing-alongs of yoga, en er zijn drop-off diensten beschikbaar voor bijvoorbeeld date-night. Tijdens de lockdown organiseerde CAMP elke dag om 17.00 uur gratis virtuele verjaardagsfeestjes. Deelnemers konden familie en vrienden uitnodigen via een speciale link en CAMP probeerde voor ieder kind een gepersonaliseerd verjaardagsfeestje te organiseren. Er waron ook upgrade-opties beschikbaar voor digitale privé verjaardagsfeestjes - een creatieve manier om hun aanbod in de winkel te "digitaliseren" en tegelijkertijd sociale afstand te bewaren. Daarnaast werkte CAMP samen met Walmart en een aantal beroemdheden om virtuele zomerkamp ervaringen aan te bieden in de Walmart app. Een slimme oplossing: dankzij deze samenwerking konden ze hun doelgroep bereiken terwijl de fysieke locaties gesloten waren.

#2 Casa SEAT - Spanje | FLAGSHIP, HUB, BRANDING

Autofabrikant SEAT heeft een nieuw winkelconcept geopend in Barcelona onder de naam CASA SEAT. Het doel: een gastvrije host zijn voor zowel inwoners van Barcelona als bezoekers van de stad. SEAT wil deel uitmaken van het leven in de stad en er tentoonstellingen en evenementen organiseren over mobiliteit, duurzaamheid, kunst en cultuur, design, innovatie en creativiteit. Bezoekers kunnen er het laatste nieuws over SEAT-projecten ontdekken of enkele geselecteerde voertuigen van hun merken uitproberen: SEAT & SEAT MO (stedelijke elektrische oplossingen) en CUPRA (raceauto's en upscale modellen). Er zijn interactieve schermen en displays om de bezoeker te verrassen en de ervaring boeiend en leuk te maken. Het gebouw biedt ook ruimte aan het kantoor van SEAT en het Design Lab van het merk. Om een echte band tussen het merk en de stad te creëren, is er naast het Design Lab een co-working plek voor jonge en innovatieve ondernemers. Daarnaast vind je er een casual restaurant en comfortabele zitplaatsen om te loungen of te werken, wat voor iedereen toegankelijk is. Casa SEAT is een innovatiecentrum waar de toekomst van mobiliteit, creativiteit en design kan worden verkend. Het is een belangrijke investering die de merkpositionering versterkt en een hogere emotionele betrokkenheid creëert.

#3 DX – Decathlon – Frankrijk | CITY STORE, PERSONALISATIE, COMMUNITY

Decathlon, de Franse marktleider op het gebied van sportartikelen, staat erom bekend zijn klanten retailinnovaties te bieden. Met zijn nieuwe DX-winkel van 800 m² breekt Decathlon met de traditionele codes en creëert het een combinatie van een winkel, een showroom en een lab met een reeks technologische innovaties:

  • Het is verplicht om lid te om de winkel binnen te kunnen gaan, aangezien de klant een QR-code moet scannen aan de ingang;
  • Met "Decath' Go" kunnen leden van het loyaliteitsprogramma hun producten meenemen zonder af te rekenen dankzij RFID-sensoren;
  • Decathlon heeft een voetscanner geïmplementeerd die is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Safesize - niet alleen om te helpen de schoenmaat gemakkelijk te bepalen en zo de juiste maat te kiezen, maar ook om retourzendingen van klanten te beperken;
  • Klanten kunnen tijd besparen met een lichaamsscanner om hen te begeleiden bij het vinden van artikelen voor het herfstseizoen en paskamers te vermijden;
  • DX beschikt over 3D-printers om prototypes te maken met als doel de betrokkenheid van klanten bij co-creatieprojecten te vergroten. In de nabije toekomst zullen klanten zelfs artikelen zoals handvatten voor fietsen of scooters zelf kunnen aanpassen.
Deze klantgerichte en innovatieve formule zet de toon voor volgende producten en diensten..