Stel ons je vraag

Is jouw doelgroep nog wel echt jouw doelgroep?

Blog13 juli 2021

Door Evy Ruers

Het Nederlandse retaillandschap heeft een onstuimige periode achter de rug. De coronacrisis heeft wereldwijd de nodige shifts met zich meegebracht. Zo is een hybride werkomgeving vrijwel overal geaccepteerd en kopen we steeds vaker onze producten lokaal. Ondanks dat de Nederlandse economie een enorme krimp kende, is er meer (gedwongen) gespaard dan ooit. En het belang van bewust en duurzaam leven is enorm gestegen.

Al om al is het veranderende consumentengedrag in een stroomversnelling terecht gekomen. En daarmee ook de wensen en behoeften van de consument. Ken jij je klant eigenlijk nog wel? Welke wensen en behoeften van jouw klant zijn veranderd, en welke zijn hetzelfde gebleven? En bestaat jouw oorspronkelijke doelgroep nog steeds uit dezelfde samenstelling als vóór de coronacrisis? Een opfrisser met betrekking tot deze vragen kan zeker geen kwaad in deze tijd.

Een doelgroeponderzoek helpt mee om antwoorden op deze vragen te vinden. Op deze manier krijg je weer inzichten in de segmenten in jouw markt. Zo zijn niet alleen de demografische verschillen van belang, maar zoomen we ook in op consumentengedrag en persoonlijkheidsstijlen. We onderzoeken welk kanaal het meest effectief is om jouw doelgroep te begrijpen en met welke boodschap je de consument écht triggert. In het onderzoek richten wij ons op zowel bestaande als potentiële klanten en doelgroepen. Uiteraard binnen jouw markt. Dit levert een representatief beeld op waaruit wij voor jou duidelijke actiepunten kunnen halen. Zowel een kwantitatieve als kwalitatieve benadering levert nuttige input richting de toekomst.

De juiste approach als merk naar je doelgroep toe is van cruciaal belang. Voor zowel de markt als de industrie is het een mooie uitdaging om zich aan te passen aan de consument. Het zijn de succesvolle merken die hun klanten echt begrijpen. Wil jij jouw merk nog succesvoller maken? Neem gerust contact op met mij via eruers@qanda.nl of via een van mijn Insights collega’s bij Q&A. Wij bespreken graag wat we voor jou en je merk kunnen betekenen.