Stel ons je vraag

Sinterklaas laat het breed hangen dit jaar

Persberichten 28 november 2019

Amersfoort, 28 november 2019 - Het lijkt soms dat het sinterklaasfeest draait om allerlei randzaken, maar de goedheiligman laat zich niet uit de weg slaan. De populariteit van het feest neemt niet af en de (web)winkels in Nederland blijven daar gewoon van profiteren. Zelfs meer dan vorig jaar is de verwachting van Q&A.

Duurdere cadeaus en veel vaker via telefoon

De stijging in bestedingen is naar verwachting meer dan 6% en komt met name door de aankoop van duurdere cadeaus. Het aantal mensen dat het sinterklaasfeest viert blijft ongeveer gelijk en het aantal cadeaus dat per persoon gekocht wordt ook.

Hoewel er dit jaar wel weer iets meer online gekocht wordt dan vorig jaar, is de stijging niet meer zo sterk en komt deze eigenlijk alleen bij de oudere bevolking vandaan. Het kopen via de mobiele telefoon is juist wel aan een sterke opmars bezig. Inmiddels geeft al 34% van de mensen aan via de mobiele telefoon te kopen. In 2018 was dit nog maar 22%

Black Friday en roetveegpiet winnen

Steeds meer van de sinterklaasaankopen worden in de Black Friday periode gedaan. Voor veel mensen is dit een buitenkansje om de cadeaus voordelig in te slaan. Consumenten schatten in dat ruim 20% van de sinterklaasbestedingen in de huidige actieperiode wordt gedaan. Vorig jaar was dit ‘slechts’ 13%.

De andere winnaar van dit jaar is de roetveegpiet. Er lijkt nu echt een omslag gaande, waarbij Zwarte Piet veel fanatieke aanhangers is verloren. Met name de jongere mensen zijn onverschillig, daarom is de verwachting dat deze trend zal doorzetten.